رفتاردرمانی چیست؟
رفتار درمانی
برای آشنایی با حوزه رفتار درمانی و خدمات قابل ارائه در مرکز جامع رشد و تکامل کودکان استان قم چند موضوع قابل توجه است:
رفتار چیست؟
در علم روانشناسی به هر عملی که قابل مشاهده و اندازه گیری باشد، رفتار می گویند. با توجه به این تعریف می توان دریافت که رفتار درمانگر چه وظایفی دارد.
در ابتدا باید مشخص شود شکایتی که والدین دارند آیا واقعا یک رفتار است؟ سنجش این مورد بر عهده رفتار درمانگر است.
رفتارها چند نوع هستند: ۱- رفتار های مطلوب (هنجار) ۲- رفتار های نامطلوب (نا هنجار)
هدف های رفتار درمانی چیست؟ هدف از رفتار درمانی کاهش یا حذف رفتار نامطلوب و ایجاد یا گسترش رفتار مطلوب در کودک است. این امر با مشارکت والدین و رفتار درمانگر در محیط مرکز و منزل امکان پذیر است.
باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از رفتار های نا مطلوب کودکان در اثر یادگیری در محیط خانه و خانواده شکل می گیرد. پس در نتیجه برای کاهش و حذف آن نیازمند همکاری والدین می باشد.
از جمله خدمات رفتار درمانی کودکان در مرکز جامع رشد و تکامل کودکان استان قم عبارتند از :
بازی درمانی :
نوعی روش درمانی است که در آن کودک با استفاده از بازی می آموزد که احساسات و هیجانات خود را کشف کند و آنها را بروز دهد.
ارائه تکنیک های افزایش تمرکز و توجه
آموزش مهارت های خودیاری:
منظور از مهارت خودیاری کارهایی که کودک باید بتواند برای رفع نیاز های خود انجام دهد. مثل : دست شستن ، کفش پوشیدن ، دست شویی رفتن و….
آموزش مهارت های اجتماعی :
مهارتهای اجتماعی مهارت هایی هستند که کودک از آنها برای بهبود روابط خود و همچنین برقراری ارتباط موثر با دیگران استفاده می کنند . از جمله : سهیم شدن ، همکاری ، رعایت ادب ؛ رعایت حریم شخصی و… .
تفسیر نقاشی :
عبارت است از شناخت افکار و احساسات کودک از طریق تفسیرهای نمادهای بکار برده شده در نقاشی توسط کودک.
آموزش شناخت و کنترل هیجان
آموزش تربیت جنسی کودکان:
یکی از ابتدایی ترین و ضروری ترین آموزش هایی که هر کودکی باید یاد بگیرد شناخت اعضای بدن ، آشنایی با تفاوت های ظاهری دختر و پسر و محافظت از حریم خصوصی خود است.
کاهش و کنترل وابستگی
بالا بردن اعتماد بنفس در کودکان
آموزش سبک تربیتی و اصولی به والدین
مداخلات رفتاری :
استفاده از تکنیک های روانشناختی برای حل مسائل و مشکلات بین والدین و کودکانشان.
قابل توجه مراجعین محترم، در نظر داشته باشید که در رفتار درمانی مانند پزشکی، برای هر کودک روش خاصی نیاز است. چون منبع پیداش رفتارهای نامطلوب در کودکان متفاوت است پس برای حذف و اصلاح آن، نیازمند بکارگیری روش های مختلفی هستیم. که انتخاب این روش ها و تشخیص استفاده از آنها بر عهده رفتار درمانگر است.
